Magas ORAC értékkel az egészséges és fiatalító táplálkozásért
5 (100%) 2 votes

 

ORAC érték

Az egészségtudatos emberek körében egyre ismerősebbnek tűnnek a szabadgyök, az antioxidáns vagy akár az ORAC érték kifejezések.

De vizsgáljuk csak meg, hogy ezek hogyan is kapcsolódnak egymáshoz!

 

 

Szabadgyökök, a magányos sejtpusztítók

Anélkül, hogy túlságosan is belemennénk a tudományos részletekbe, nézzük meg először, hogy mik is azok a szabadgyökök.

Ezek a szervezetünkben található piciny részecskék olyan atomok vagy molekulák, melyek páratlan elektront tartalmaznak és szervezetünk ép sejtjeiben próbálják megtalálni párjukat.  Az “elektron párjuk” keresése közben pedig sejtrongáló tevékenységet végeznek, emiatt sejtméregnek is nevezik őket. Tehát, rendkívül károsak a szervezetünk számára.

Termelődésüket a stresszes életmód, az UV sugárzás, a gyógyszerek, a dohányzás, az élelmiszerekkel és a kozmetikumokkal bevitt méreganyagok, a szervezetünkben lévő gyulladások, de még egy kimerítő tréning is fokozza.

 A szabadgyökök okozta betegségek

Hogyan védekezhetünk a szabadgyökök termelődése ellen?

Nagyon egyszerűen!

Fogyasszunk minél több magas antioxidáns tartalmú ételt, ugyanis egyedül az antioxidánsok képesek megállítani a szabadgyökök romboló tevékenységét.

Számos kutató és szakértő meggyőződése, hogy a szabadgyökök a felelősek a sejtek öregedéséért és számos betegség kialakulásáért. Ha odafigyelünk arra, hogy elegendő mennyiségű antioxidánst vigyünk be a szervezetünkbe, akkor nemcsak különféle betegségeket előzhetünk meg, hanem a sejtjeinket is megfiatalíthatjuk.

Az antioxidánsok a prevenció kötelező kiegészítői, de bevitelük révén már kialakult betegségeknél is elérhetjük, hogy állapotunk javuljon, sőt elérhetjük azt is, hogy visszaforduljanak a kóros folyamatok!

 

Felmerülhet a kérdés, hogy:

egy-egy személynek mennyi vitaminra és növényi hatóanyagra van szüksége ahhoz, hogy kellő mennyiségű antioxidánst juttasson be a szervezetébe, és így meg tudja magát védeni a szabadgyökök káros hatásaitól.

Ennek megállapítására határozták meg a kutatók az ún. ORAC értéket.

ORAC, azaz Oxygen Radical Absorbance Capacity, vagyis Oxigéngyök Elnyelő Kapacitás.

Az ORAC érték megmutatja az élelmiszerek antioxidáns kapacitását, vagyis a szabadgyököket pusztító és semlegesítő képességét.

Minél magasabb valaminek az ORAC értéke, annál több szabadgyököt képes semlegesíteni a szervezetünkben.

 

A Soul ORAC értéke magasan kiemelkedő a többi hasonló termék közül!

A Soul ORAC értéke magasan kiemelkedő a többi hasonló termék közül!

 

Mi köze az ORAC értéknek az egészséges és fiatalító táplálkozáshoz?

Akárcsak egy erőműben, az energiatermelés során szervezetünkben is képződnek melléktermékek.  Pl: a nitrogén oxigénnel együtt szintén jelentős forrása a szabadgyököknek.

A tudósok szerint a szabadgyökök vagy előidézik, vagy felgyorsítják az öregedés folyamatát. Elősegítik kialakulásukat, vagy maguk okoznak gyulladásokat, szív-és érrendszeri megbetegedéseket, magas vérnyomást, agyvérzést, cukorbetegséget, makuláris degenerációt és szürkehályogot – más kiváltó okok mellett.

 

Melyek a magas ORAC értékkel bíró élelmiszerek?

Sok élelmiszer tartalmaz antioxidánsokat, úgymint a C-, D- és E-vitamin, vagy például a béta karotin. A sokat vizsgált Q10 koenzim, az L-karnitin, de a különböző polifenolok is antioxidáns hatásúak.

Kutatások bizonyítják, hogy a különböző antioxidánsok megfelelő kombinációja nagyobb védelmet képes nyújtani, mint az egyes tápanyagok külön-külön.

A legtöbb antioxidánst tartalmazó ételek közé tartoznak a bogyós gyümölcsök, a citrusfélék, a fokhagyma, a cékla, a mogyorófélék, a vörösbor és az étcsokoládé.

 

Hogyan őrizheted meg ételeid antioxidáns tartalmát?

Ne főzd túl a zöldségeket! A forralás az antioxidánsok 90%-át is elpusztíthatja. Egyél nyers és párolt zöldségeket, gyümölcsöket!

Tárold megfelelően a zöldségeket és gyümölcsöket! Az antioxidánsokban gazdag ételek levegővel való kapcsolatba kerülése révén ugyanis gyengül jótékony hatásuk.

 

Mennyi a napi ajánlott mennyiség?

A táplálkozástudomány szakértői napi 5000-7000 ORAC egységnyi élelmiszer fogyasztását javasolják.

A stresszes életvitel, az egészségtelen táplálkozás, a környezetszennyezés, a fokozott szellemi és fizikai igénybevétel esetén a bevitel azonban ennél magasabb, a javasolt napi értéknek kétszeresére, háromszorosára  is szükség lehet.

 

Érdekes volt? Hasznosnak találtad? 

Akkor add meg az email címedet az oldal tetején lévő sárga dobozban,  hogy minden információról időben értesülj!

Iratkozz fel az értesítőnkre az oldal tetején lévő sárga dobozban!