Miért károsak az egészségünkre a transz-zsírok?

 

A transzzsírok a hidrogénezett növényi olajok előállítása során keletkeznek. A baj velük az, hogy a hidrogénezés során olyan anyagok kerülnek bele, amelyek károsak a szervezetünkre.

Gyakran még aromákkal és színezőanyagokkal is keverik, hogy elvegyék a zsír eredeti színét, szagát.

Sajnos, ezek a transzzsírok ma már szinte mindenfajta élelmiszerben megtalálhatóak. Ott vannak a kekszekben, a gabonapelyhekben, a nápolyikban, gyakorlatilag az összes iparilag előállított pékáruban, sőt nagyon sok félkész ételben is.

Ne áltassuk magunkat, hogy a cukrászdákban és az éttermekben nem ezt használják!

 

Tudnod kell, hogy a transz-zsírsavak maximálisan elfogadott mennyisége 2 gramm az élelmiszer 100 gramm zsírjára vonatkozóan!

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) az összenergia bevitel 1%-ában maximalizálja a transz-zsírsavak bevitelét, azaz ha egy felnőtt esetében 2000 kcal napi energiabevitelt feltételezünk, akkor a transz-zsírsav bevitel nem lehet több, mint 2 gramm naponta.

 

Milyen következménnyel járhat a transz-zsírok rendszeres fogyasztása:

  • befolyásolják a koleszterinszintet,
  • növelik a szívroham és a koszorúér-betegség kockázatát,
  • zavarják az immunrendszer megfelelő működését,
  • rákot és
  • cukorbetegséget okozhatnak.

 

A transz-zsír fogyasztással az a legnagyobb probléma, hogy ezek a “rossz olajok” lerakódnak az érfalakon, és előbb-utóbb eltömítik azokat. Ha pedig a vér nem tud megfelelő módon áramolni a szervezetünkbe, akkor az erek elzáródnak, és attól függően, hogy ez melyik testrészünkön következik be, közelről találkozhatunk visszér problémákkal, szívinfarktussal vagy akár agyérgörccsel is…

Azonban nem kell erre tétlenül várnunk!

Létezik ma már egy termék, ami a benne lévő esszenciális zsírsavaknak köszönhetően képes ezeket a “rossz olajokat” eltávolítani.

Hogy mi is ez a termék? >>> Ide kattintva megtudhatod! <<<

 

Ha egy étel tartalmaz hidrogénezett növényi olajat (vagy kukorica-, szója-, repce-olajat), az a termék természetesen tartalmaz transz-zsírokat is!

Vásárláskor keresd az ételek címkéin azt az adatot, melyből kiderül, hogy van-e benne hidrogénezett növényi olaj vagy transz-zsír.

 

Az étolaj gyártásról és veszélyeiről további információkat itt olvashatsz:

http://pannon-info.hu/index.php/egeszseg/77-az-etolaj-gyartasa-es-veszelyei

Ha tudni szeretnéd, hogy azokban az élelmiszerekben, amiket Te fogyasztasz mekkora a transz-zsírsav mennyiség, akkor nézd át az OÉTI (Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet) vizsgálatának 2012. novemberi eredményét:

https://a-magok-ereje.hu/transzzsirsavak_oeti.pdf

 

 

7. feladat:

A mai naptól kizárólag vajat fogyassz margarinok helyett, a finomított étolajat pedig cseréld le kókuszolajra!

 

Ha nem lenne meg a 6. feladat, >>> ide kattintva <<< elolvashatod!